Over Mechelen Klimaatstad

Mechelen Klimaatstad ontstond in 2007 na een vertoning van An Inconvinient Truth. Een aantal (jeugdige) Mechelaars waren geraakt door de film en besloten een lokale klimaatactiegroep op te richten. Ze merkten dat velen geraakt waren door de film, vaak ook nadat ze die in hun vereniging bekeken hadden, en besloten dat ze niet per se een eigen actie moesten opzetten, maar beter het brede aanbod dat er is stimuleren.
Daarmee was Mechelen Klimaatstad geboren. Een echte trigger om bekendheid te verwerven waren de opeenvolgende klimaatfilms die Mechelen Klimaatstad toonde: Planet Earth en HOME. Deze films werden gratis aangeboden voor de vrijwilligers van verenigingen in Mechelen, waarvan er verschillende al met klimaatactiviteiten bezig waren. De vrijwilligers voelden zich hierdoor in hun engagement gesterkt en Mechelen Klimaatstad werd er mee op de kaart gezet.

Een tweede cruciaal moment wat de inbreng van Mechelen Klimaatstad bij de werving van deelnemers aan de Klimaatwijken. Een doorgedreven promotiecampagne, vooral getrokken door Mechelen Klimaatstad, leverde in 2008-2009 maar liefst 19 klimaatwijken op. Met resultaat: Mechelen realiseerde de grootste absolute CO2-besparing in de provincie Antwerpen.
Rode draad door de werking is communicatie: door onze campagnewebsite waarop alle initiatieven en gebeurtenissen uit Mechelen gelinkt aan klimaat worden aangekondigd. Een nieuwsbrief maakt deze bekend bij steeds meer Mechelaars, en inwoners van de buurgemeenten.

Andere acties waar we aan mee deden of een stimulerende rol speelden: de Car Free Day 2009, de Dag van de Aarde 2008 (klimaathelden) en 2009, slotpicknick Stadsvisioenen 2009, de Week van de Smaak 2008 en 2009, de Klimaatrally, een lezing van Peter Tom Jones,…

Ook de campagne Donderdag Veggiedag hebben we onder de arm genomen. We lanceerden recent nog hiervoor de VeggieMechelBurger en stonden mee aan de wieg van een lokale EVA-afdeling, die opgestart werd op donderdag 15 april 2010, tijdens onze Langste Veggie Tafel.

Die werkwijze geeft goed onze visie weer: we pikken aan bij een bestaande campagne (waar in dit geval niemand echt mee bezig was), we stimuleren de Stad om er ook op in te spelen, en we zijn de pioniers die het mee mogelijk maakten dat een nieuwe groep kan opstarten, die dan -hopen we toch- zelfstandig kan verder werken, met een nieuwe groep vrijwilligers.
Door op die manier actief te zijn konden we bovendien op korte tijd een grote naambekendheidverwerven in Mechelen. De Stad springt bij met een subsidie voor onze werking, zodat we ons kunnen concentreren op het inhoudelijke werk en minder moeten bezig zijn met fondsenwerving. We merken daarnaast dat de Stad Mechelen ook op onze inhoudelijke en organisatorische expertise beroep doet als het op klimaatactie aankomt.

Toekomstplannen zijn er ook genoeg. Naast het continueren van de gewone werking willen we het Mechelse bedrijfsleven aanspreken op hun engagementen voor het klimaat.
En misschien blikken we binnen 10 jaar wel terug op deze beginperiode in het leven van Mechelen Klimaatstad als de pioniersfase om tot een echte transitiestad te komen… Wie weet wordt dan wel de grote uitdaging die we onszelf binnen enkele jaren stellen, waarbij we dan kunnen starten met een stevige achterban als basis.